Γραμμές στα νύχια: Μπορεί να είναι σημάδι σπάνιας γενετικής διαταραχής οδηγώντας σε καρκίνο

Τετάρτη, 22/05/2024 - 09:56

Τι δείχνουν κάποιες φορές οι λευκές γραμμές στα νύχια και πως μπορεί να συνδέονται με την εμφάνιση καρκίνου.

Οι αμυδρές λευκές γραμμές στα νύχια θα μπορούσαν να υποδηλώνουν μια σπάνια γενετική διαταραχή θέτοντας το άτομο σε κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου των νεφρών, του δέρματος και των ματιών, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Επιστήμονες στο Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας (NIH) ανακάλυψαν ότι το 88% των ατόμων με μια σπάνια γενετική διαταραχή που μπορεί να οδηγήσει σε καρκίνο έχουν μη φυσιολογικά σημάδια στα νύχια, συμπεριλαμβανομένης μιας λεπτής λευκής γραμμής κατά μήκος του νυχιού.

Η γενετική διαταραχή, η οποία πιστεύεται ότι εμφανίζεται σε λιγότερες από 100 αμερικανικές οικογένειες, αυξάνει τις πιθανότητες για έναν σπάνιο τύπο καρκίνου των ματιών, καθώς και για καρκίνο του πνεύμονα, του δέρματος και των νεφρών.

Ονομάζεται σύνδρομο προδιάθεσης όγκου BAP1 και επηρεάζει ένα γονίδιο που εμποδίζει τα κύτταρα του σώματος να αναπτυχθούν με γρήγορο ρυθμό και να εξελιχθούν σε όγκους.

Το γονίδιο παίζει επίσης κρίσιμο ρόλο στην αποκατάσταση της βλάβης του DNA στα κύτταρα, το οποίο προστατεύει από την ανάπτυξη και εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων.

Τι είναι το ονυχοπήλωμα

Οι ερευνητές συνάντησαν το εύρημα σε μια μελέτη στην οποία εξετάστηκε το γονίδιο, που ονομάζεται BAP1, για μεταλλάξεις: 41 από τα 47 άτομα είχαν μια ανώμαλη γραμμή σε ένα νύχι και περαιτέρω έρευνα διαπίστωσε ότι 39 από αυτούς είχαν καλοήθη όγκο.

Από τον συνολικό αριθμό των ατόμων στη μελέτη με επιβεβαιωμένο σύνδρομο προδιάθεσης όγκου, το 87,2% είχαν όγκους στα νύχια τους.

Η Alexandra Lebensohn, ερευνήτρια του Εθνικού Ινστιτούτου Καρκίνου που βοήθησε στη διεξαγωγή της μελέτης, είπε: «Όταν ρωτήθηκε για την υγεία των νυχιών κατά τη διάρκεια μιας βασικής γενετικής αξιολόγησης, ένας πολύ οξυδερκής ασθενής ανέφερε ότι είχε παρατηρήσει ανεπαίσθητες αλλαγές στα νύχια του. Το σχόλιό του μας ώθησε να αξιολογήσουμε συστηματικά άλλους συμμετέχοντες για αλλαγές στα νύχια και να αποκαλύψουμε αυτό το νέο εύρημα».

Το πιο χαρακτηριστικό εύρημα ήταν μια μικρή, παχύρρευστη περιοχή του δέρματος κάτω από το νύχι, μαζί με μια λευκή γραμμή κατά μήκος του, η οποία είναι σύμφωνη με το ονυχοπήλωμα, έναν τύπο καλοήθους όγκου.

Ο όγκος πιστεύεται ότι επηρεάζει την παραγωγή και τη διανομή της κερατίνης, του τύπου πρωτεΐνης που συνθέτει το νύχι. Οι λευκές γραμμές αντιπροσωπεύουν υψηλότερα επίπεδα κερατινοποίησης ή περιοχές όπου το νύχι έχει ανυψωθεί ή παραμορφωθεί από τον όγκο από κάτω.

Τριάντα εννέα από τα 47 άτομα της μελέτης βρέθηκαν να έχουν ονυχοπηλώματα, τα περισσότερα από αυτά άνδρες. Το ονυχοπήλωμα είναι σπάνιο στο γενικό πληθυσμό.

Ο Δρ Edward Cowen, δερματολόγος στο Εθνικό Ινστιτούτο Αρθρίτιδας και Μυοσκελετικών και Δερματικών Νόσων του NIH, είπε: «Πιστεύουμε ότι η παρουσία αλλαγών που υποδηλώνουν ονυχοπηλώματα σε πολλά νύχια θα πρέπει να ωθήσει τη διάγνωση του συνδρόμου προδιάθεσης όγκου BAP1».

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο JAMA Dermatology.

Τελευταία τροποποίηση στις 22/05/2024 - 10:04