Η κατανάλωση αλκοόλ είναι μια ιδιαίτερα διαδεδομένη συνήθεια, η οποία αν και είναι γνωστό πως δεν ωφελεί την υγεία θεωρείται σχετικά άκακη, εφόσον υπάρχει μέτρο.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι, όταν μιλάμε για αλκοόλ, μπορεί να μην υπάρχει «ασφαλές» όριο κατανάλωσης.
Μάλιστα, μια νέα, εκτενής ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Nature Health» αναδεικνύει τους κινδύνους που μπορεί να έχει για την υγεία ακόμη και η μικρή κατανάλωση αλκοόλ.
Ειδικότερα, η έρευνα έγινε από ομάδα του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον στις ΗΠΑ και εξέτασε τη σχέση του αλκοόλ με 20 σημαντικές εκβάσεις υγείας.
Τα ευρήματα για τον καρκίνο ήταν ιδιαίτερα ανησυχητικά: η κατανάλωση αλκοόλ φάνηκε να αυξάνει τον κίνδυνο και για τις 10 μορφές καρκίνου που μελέτησαν οι ερευνητές, ακόμη και όταν η ποσότητα ήταν μικρότερη από ένα ποτό την ημέρα.
Η υψηλή κατανάλωση αλκοόλ συνδέθηκε με αυξημένο κίνδυνο και για τις 20 παθήσεις που αναλύθηκαν. Εκτός από τον καρκίνο, σε αυτές περιλαμβάνονταν ο διαβήτης τύπου 2, η νόσος Αλτσχάιμερ, η καρδιοπάθεια και οι λοιμώξεις του αναπνευστικού.
Ακόμα και η χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ συνδέθηκε με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου
Η ανασκόπηση εξέτασε 843 προηγούμενες μελέτες, που είχαν δημοσιευθεί από το 1963 έως το 2023, και βαθμολόγησε από 0 έως 5 αστέρια την ισχύ και τη συνέπεια της σχέσης ανάμεσα στο αλκοόλ και κάθε πάθηση, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία.
«Η επιστήμη γύρω από το αλκοόλ και την υγεία είναι πραγματικά σύνθετη», δήλωσε η Emmanuela Gakidou, οικονομολόγος υγείας στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον. «Για τον καρκίνο, τα στοιχεία είναι σταθερά και ξεκάθαρα: ο κίνδυνος αυξάνεται με οποιοδήποτε επίπεδο κατανάλωσης αλκοόλ».
Οι μελέτες που εξετάστηκαν κάλυψαν συνολικά 10 μορφές καρκίνου, με τους ερευνητές να εντοπίζουν επιβλαβή σύνδεση με το αλκοόλ σε όλες. Γενικά, όσο μεγαλύτερη ήταν η κατανάλωση, τόσο υψηλότερος ήταν και ο κίνδυνος.
Ακόμη και η χαμηλή κατανάλωση, δηλαδή λιγότερο από ένα ποτό την ημέρα, συνδέθηκε με αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του φάρυγγα, του παχέος εντέρου και του ορθού, του οισοφάγου, του μαστού, του συκωτιού, του παγκρέατος και του προστάτη.
Η κατανάλωση αλκοόλ συνδέθηκε επίσης με υψηλότερο κίνδυνο παγκρεατίτιδας, κίρρωσης και άλλων χρόνιων παθήσεων του συκωτιού. Καταγράφηκε επίσης σύνδεση, αν και ασθενέστερη, με λοιμώξεις του κατώτερου αναπνευστικού και με τη φυματίωση.
Στα καρδιαγγειακά, μεταβολικά και νευρολογικά προβλήματα υγείας, η εικόνα ήταν λιγότερο ξεκάθαρη. Οι συγκεκριμένες παθήσεις εντάχθηκαν στις κατηγορίες των 2 και του 1 αστεριού, ενώ η ανασκόπηση έδειξε ότι η χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ συνδεόταν με χαμηλότερο κίνδυνο για εκβάσεις όπως ο διαβήτης τύπου 2 και η νόσος Αλτσχάιμερ.
Πρόκειται για ένα πεδίο στο οποίο στο παρελθόν έχουν υπάρξει αντικρουόμενα ευρήματα σχετικά με το αν η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να έχει οφέλη για την υγεία. Θα χρειαστούν περισσότερες μελέτες για να υπάρξει σαφής απάντηση.
«Για ορισμένες καρδιομεταβολικές εκβάσεις και εκβάσεις που σχετίζονται με την άνοια, οι μελέτες δείχνουν μικρή μείωση του κινδύνου σε χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση, όμως αυτές οι συσχετίσεις έγιναν πιο αδύναμες και αντιστράφηκαν σε υψηλότερα επίπεδα κατανάλωσης», δήλωσε η Gakidou.
«Αντί να ερμηνευθούν αυτά τα αποτελέσματα ως επιδοκιμασία της κατανάλωσης αλκοόλ, αποτυπώνουν έναν σύνθετο χάρτη για το πού τα στοιχεία είναι ισχυρά, αδύναμα ή μεικτά».
Οι ερευνητές ζητούν καλύτερη ενημέρωση στη δημόσια υγεία, με πιο ειλικρινή παρουσίαση των κινδύνων που μπορεί να συνοδεύουν το αλκοόλ. Ζητούν επίσης να επανεξεταστούν τα συνιστώμενα όρια κατανάλωσης, τα οποία διαφέρουν από χώρα σε χώρα.








