Οι τροφές που αντί να σάς χορταίνουν αυξάνουν την πείνα

Οι τροφές που αντί να σάς χορταίνουν αυξάνουν την πείνα
Serghey Savchuk / Unsplash
Κυριακή, 14/06/2026 - 08:05

Γιατί κάποιες τροφές σάς κάνουν να πεινάτε περισσότερο.

Το αίσθημα της πείνας δεν εξαρτάται μόνο από το πόσες ώρες έχουν περάσει από το τελευταίο γεύμα ή από το πόση τροφή έχετε καταναλώσει, αλλά και από το πώς αντιδρά ο οργανισμός σε συγκεκριμένα τρόφιμα. Ειδικότερα, ορισμένες τροφές μπορούν να ενεργοποιήσουν μηχανισμούς στον εγκέφαλο και στο έντερο που συνδέονται με την όρεξη, την ανταμοιβή και την επιθυμία για περισσότερο φαγητό.

«Η όψη, η μυρωδιά ή η γεύση ορισμένων τροφών πυροδοτούν την εγκεφαλική απόκριση στη λήψη τροφής», εξήγησε στο περιοδικό Time η Belinda Lennerz, ενδοκρινολόγος και ερευνήτρια στο Boston Children’s Hospital και στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ.

Την ίδια στιγμή, όταν καταπίνετε λίγες μπουκιές φαγητού, ξεκινά η επιθυμία να φάτε περισσότερο, ώστε να επαναλάβετε ή να παρατείνετε την αίσθηση ανταμοιβής που βίωσε ο εγκέφαλός σας όταν φάγατε εκείνα τα πατατάκια ή εκείνη την μπανάνα.

Η αλήθεια είναι ότι μια μικρή ποσότητα από σχεδόν οποιαδήποτε τροφή, ειδικά αν πλησιάζει η ώρα του γεύματος, είναι πιο πιθανό να σας ανοίξει την όρεξη παρά να σας χορτάσει. Ωστόσο, η Lennerz και άλλοι ειδικοί ανέφεραν ότι ορισμένες τροφές είναι πιο πιθανό από άλλες να εντείνουν αυτή την επιθυμία για «κι άλλο».

Πατατάκια, κράκερ και λευκό ψωμί

Τα πατατάκια είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα «επεξεργασμένου υδατάνθρακα». Το ίδιο ισχύει για το λευκό ή σταρένιο ψωμί από επεξεργασμένο αλεύρι, τα κράκερ και άλλα σνακ με βάση τα δημητριακά. Όταν τρώτε επεξεργασμένους υδατάνθρακες, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ανεβαίνουν απότομα. «Η αντίδραση του οργανισμού είναι να απελευθερώσει μεγάλη ποσότητα ινσουλίνης, ώστε να επαναφέρει το σάκχαρο στο αίμα σε φυσιολογικά επίπεδα», ανέφερε η Lennerz.

Η ινσουλίνη οδηγεί αυτό το σάκχαρο, δηλαδή την ενέργεια που παίρνει το σώμα σας από την τροφή, προς «αποθήκευση», ανέφερε ο David Ludwig, καθηγητής διατροφής στο Χάρβαρντ. Επειδή αυτή η ενέργεια έχει πλέον αποθηκευτεί, η πείνα επιστρέφει έντονα.

«Ο βασικός ένοχος στα εστιατόρια είναι το καλάθι με το ψωμί», ανέφερε ο Ludwig. Ενεργοποιώντας τις αποκρίσεις του σώματος που ζητούν «κι άλλο» και ανεβάζοντας απότομα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, μια τραγανή μπαγκέτα είναι σίγουρος τρόπος να αυξηθεί η όρεξή σας. Ακόμη και τα τροπικά φρούτα που πέπτονται γρήγορα, όπως οι μπανάνες, μπορούν να έχουν παρόμοια επίδραση, ανέφερε.

Μπισκότα, κέικ και γλυκά

Η ζάχαρη, είτε πρόκειται για βιολογικό μέλι είτε για λευκή επιτραπέζια ζάχαρη, ενεργοποιεί τις οδούς ανταμοιβής και όρεξης στον εγκέφαλο με διαφορετικό τρόπο από άλλες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με έρευνα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Yale.

Συγκεκριμένα, ο θάλαμος, ο υποθάλαμος και η νησιωτική περιοχή του εγκεφάλου, δηλαδή περιοχές που σας ωθούν να φάτε, τείνουν να «ηρεμούν» αφού καταναλώσετε φαγητό. Όταν όμως τρώτε γλυκά, όπως μπισκότα ή κέικ, αυτές οι περιοχές παραμένουν ενεργές, σύμφωνα με την έρευνα του Yale. Με απλά λόγια, ο εγκέφαλός σας δίνει στο σώμα το μήνυμα ότι δεν έχετε χορτάσει, με αποτέλεσμα να θέλετε να φάτε περισσότερο για να νιώσετε ικανοποιημένοι, ανέφερε ο Robert Lustig, ερευνητής της ζάχαρης και παιδοενδοκρινολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο.

Αναψυκτικά διαίτης και σνακ με τεχνητά γλυκαντικά

Οι ειδικοί έχουν καταρρίψει σε μεγάλο βαθμό την ιδέα ότι τα γλυκαντικά χωρίς θερμίδες δεν επηρεάζουν καθόλου το βάρος ή τον μεταβολισμό σας. Πρόσφατη μελέτη από ερευνητική ομάδα στην Αυστραλία διαπίστωσε ότι, όταν τα τεχνητά γλυκαντικά αγγίζουν τη γλώσσα σας, τα κέντρα ανταμοιβής του εγκεφάλου ενεργοποιούνται και στέλνουν σήμα στο έντερο να περιμένει ότι σύντομα θα λάβει ενέργεια, δηλαδή θερμίδες.

Όταν αυτές οι θερμίδες δεν έρχονται ποτέ, ο εγκέφαλος προσπαθεί να εξισορροπήσει αυτή την ασυμφωνία ωθώντας σας να φάτε περισσότερο για να καλύψετε το κενό, ανέφερε η αυστραλιανή ομάδα. Με αυτόν τον τρόπο, τα γλυκαντικά χωρίς θερμίδες, όπως αυτά που υπάρχουν στα αναψυκτικά διαίτης, μπορεί να αυξήσουν έντονα την πείνα σας.

Τελευταία τροποποίηση στις 14/06/2026 - 02:55